Dirigent

Christan

Christan Grotenbreg, een muzikant die een gezelschap kan leiden. Sinds september 2015 heeft Christelijk gemengd koor Con Brio uit Westervoort te maken met een nieuwe dirigent. De inspirerende muzikant Christan Grotenbreg (1962) uit Rheden voert de scepter op motiverende wijze. Het koor is anders gaan zingen, het vuur spat eraf en Christantoch blijft de rust behouden. Hij dirigeert, moedigt aan, schrijft een lied, speelt weergaloos piano, maakt grappen en houdt de stemming erin. Hij dóet iets met dit koor, de koorleden zijn heel blij met hem. Een interview.

Wanneer ben je tot het besef gekomen dat je door wilde in de muziek? Wilde je meteen dirigent worden?

“Ik was 14 jaar, ik wilde eigenlijk elektrotechniek gaan studeren. Gelukkig heb ik me op tijd bedacht. Ik ben naar de Streekmuziekschool gegaan en kreeg les van de heer Rombouts. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in het nemen van de beslissing verder te gaan in de muziek. Later heb ik op het Conservatorium van Arnhem de opleiding Schoolmuziek gevolgd. Ik ben sindsdien altijd met muziek bezig geweest. De muzikale ontwikkeling moet vanuit jezelf komen. Ik zat bij Marius de Boer in de klas, ook een voormalig dirigent van Con Brio.

Marius en ik waren de handige jongens: we werden vaak gevraagd voor het begeleiden van balletlessen, het arrangeren van koorstukken, en het meezingen bij grote oratoriumwerken zoals de Mattheus en de Messiah. Later werd ik dirigent van het Christelijk Jongerenkoor in Rheden.

Op het ogenblik ben ik de vaste begeleider van Rob de Nijs, Liesbeth List en af en toe van Youp van ’t Hek. Daarnaast ben ik dirigent van Theaterkoor Musica for All uit Dieren. Ook werk ik veel samen met het Noord Nederlands Orkest, zoals laatst nog te zien in DWDD. Ik werk ook als zangcoach voor Wieteke van Dort en heel veel andere Nederlandse artiesten.”

 

Bij Con Brio bespeelt Christan vaak de piano, vlot improviserend, als Irina Levin, de vaste pianiste, er niet is. Welke instrumenten bespeel je nog meer? Maak je ook eigen composities?

 

Grotenbreg: “Ik bespeel naast piano alle saxofoons, klarinet en accordeon. Op het ogenblik studeren we ‘Stroom van water’ in voor de oecumenische Pinksterdienst 2016 in het Horsterpark. Dat is een eigen compositie waar in tekst en muziek het licht van Pinksteren goed naar voren komt. Ik schrijf de composities veelal alleen. Soms krijg ik een tekst aangeleverd, maar de laatste tijd schrijf ik tekst en muziek zelf. Ik heb composities gemaakt voor Wieteke van Dort, Rob de Nijs, Kinderen voor kinderen en natuurlijk veel voor het theaterkoor Music for All. Ik voel me boven alles gewoon een muzikant die een gezelschap kan leiden en motiveren. Componeren is weer iets heel anders dan dirigeren, maar ook heel fijn.”

Waar haal je je inspiratie, je drive vandaan?

 

“Ik luister veel naar Radio 4… maar heel vaak luister ik niet omdat muziek soms te dwingend is. Ik kan er nooit normaal naar luisteren, ga onmiddellijk de akkoorden analyseren, of luisteren naar het arrangement. Muziek verbindt en doet onmiddellijk iets met je. Ik heb altijd muziek in mijn hoofd, dat moet eruit. Maakt niet uit of het pop, jazz of klassiek is. Ik kan intens genieten van 1 of 2 maten koorzang wat klopt. Maar ook een lekkere groove of gitaarlijn kan geweldig zijn.”

 

Wat wil je de koorleden van Con Brio meegeven?

“Belangrijk is dat je als koorlid geniet van het zingen. Probeer jezelf te verbeteren, doe inspiratie op bij concerten. Ik ben onlangs naar Perpetuum Jazzile geweest in Duitsland, geweldig! Luister naar andere vocalisten hoe zij hun geluid maken. Ieder koorlid is belangrijk, dat is de kracht van het aantal. Sommige stemmen pieken eruit qua timbre… dat is niet erg, maar probeer aan je eigen klank te werken. Je mag de lat voor zichzelf wat hoger leggen, bijvoorbeeld door een paar zanglessen te nemen. Ik zie dat mensen daar een enorme boost van krijgen.

Muziek is voor mij heel belangrijk, soms heel confronterend, of bevrijdend, maar meestal gewoon gaaf. Het meeste plezier heb ik in werken met mensen die ook gek zijn van muziek. Ik ben doorgaans een gelukkig mens, maar kan ook zwelgen in de dramatiek van muziek. Muziek kan iemands stemming maken, of veranderen.”

 

Miriam Harten april 2016